poduszkowietz

"Niczego nie daje zapadanie się w marzenia i zapominanie o życiu." – Czyżby?…

„Kobieta w lustrze” Eric-Emmanuel Schmitt Marzec 26, 2012

Filed under: recenzje — finkaa @ 8:51 am
Tags: ,

 Wydawnictwo: Znak litera nova

Rok wydania: 2012

Ilość stron: 457
 
Eric-Emmanuel Schmitt to autor powieści z duszą. W każdej ze swoich książek Francuz zabiera nas w podróż po ludzkiej wrażliwości, dobroci, słabości i delikatności. Nie inaczej będzie w „Kobiecie w lustrze”, najnowszym dziele autora.
 
Powieść obyczajowa  zabiera nas w podróż po historii. Od średniowiecznej osady beginek w Brugii, po oświetlone ulice Hollywood. Od pól i strumyków, po luksusowe apartamenty europejskiej arystokracji z początków XX wieku. Trzy kobiety: Anny, Anne i Hanna z pozoru dzieli wszystko – czas, w którym żyją, priorytety, zainteresowania. Łączy je jednak niespotykana wrażliwość i specyficzne odbieranie rzeczywistości. Arystokratyczna Hanna nie odnajduje się w małżeństwie, nie chce mieć dzieci i czuje, że z bogatym mężem u boku nie odnajdzie szczęścia. Dlatego ucieka w ramiona samego Freuda… Wyuzdana Anne to królowa hollywoodzkich salonów, równie znana aktorka co narkomanka. Mimo iż otoczona przez rzesze managerów i doradzców, Anne nie jest przekonana, że to co robi jest słuszne i wbrew poradom, szuka innej drogi. Posłuszna Anny kocha naturę, oraz swoją rodzinę. Dla drugiego człowieka jest w stanie zrobić wszystko. Jednak czy te cechy gwarantują jej szczęśliwe życie? Czy nie przyjdzie jej zapłacić za nie najwyższej ceny?
 
Losy trzech kobiet przeplatają się na kartach książki, każdy oddzielony kolejnym rozdziałem. „Kobieta w lustrze” zbudowana jest w taki sposób, że po prostu nie można się od niej oderwać. Za każdym razem rozdział poświęcony jednej bohaterce kończy się w tak kluczowym momencie, że po prostu trzeba przebrnąć przez kolejne dwa, żeby znowu wrócić do punktu zainteresowania. Nie potrafię wskazać ulubionej bohaterki. Każda z trzech kobiet ukazana była w doskonały sposób, z dbałością o najdrobniejszy szczegół. Każda ukazywała inną stronę kobiecości, razem tworząc obraz nas wszystkich. Zmienność, kruchość, ale również determinacja i walka o lepsze życie to cechy charakterystyczne nie tylko kobiet ze stron powieści, ale również nasze.
 
Książka napisana jest przystępnym językiem. Czyta się ją szybko, a kartki same uciekają spod palcy. Dialogi dodawają powieści dynamiki, a opisy pięknie zarysowują tło akcji. Czytelnik doskonale jest w stanie wyobrazić sobie zieleń Brugii, bogactwo Wiednia czy przepych Hollywood.
 
Oczywiście, książkę polecam wszystkim – szczególnie jednak kobietom, które chcą się przekonać, że szczęśliwym można być na wiele sposobów, a może nawet możemy odszukać szczęście leżące tuż na wyciągnięcie ręki. Schmitt po raz kolejny przekonuje, że na dobre życie zasługuje każdy i co więcej, każdy takie życie może odnaleźć, wystarczy rozejrzeć się dookoła.
 

Książkę otrzymałam do recenzji od Wydawnictwa Znak litera nova. Dziękuję!

 

13 Responses to “„Kobieta w lustrze” Eric-Emmanuel Schmitt”

  1. Patrycja Says:

    Wpisuję na Listę Pożądania, bardzo mnie zaciekawiłaś tą recenzją.

  2. cyrysia Says:

    Tego autora mam dwie książki jeszcze nie przeczytane, ale jak tylko nadrobię te braki, to z ciekawości sięgnę również po ,,Kobietę w lustrze”.

  3. Jedrzej44 Says:

    Uwielbiam Schmitta i nie mogę tego przegapić, ale na razie planuję kupić dwa ostatnie tytuły z serii „Igrzyska smierci” i moje plany zukupu tej pozycji spełzną na niczym. Pozdrawiam.

  4. Gabrielle_ Says:

    Książki Schmitta bardzo lubię, zwłaszcza ukryte w nich nauki życiowe, owinięte w płaszcz z jakże ciekawej i zdawać by się mogło nic nie wnoszącej do naszego życia fabuły 😉 „Kobiety w lustrze” jeszcze nie miałam okazji czytać ale jak najbardziej mam ją w planach ;D

  5. Agna Says:

    Po fatalnym „Moim życiu z Mozartem” nie mogę się przemóc by spróbować czegoś innego tego autora. Jak mi przejdzie, wezmę tę pozycję pod uwagę.

  6. palanee Says:

    Ostatnio książka kusiła mnie spoglądając na mnie z półki w księgarni. Twoja recenzja potwierdza, że powinnam ulec pokusie 🙂

  7. finkaa Says:

    @ Patrycjo, myślę, że to jest książka stworzona dla Ciebie. Jestem pewna, że Ci się spodoba.

    @ Gabrielle, masz rację. Schmitt pisze o zdawałoby się błahych rzeczach w sposób, którego nie da się zapomnieć.

    @ Agna, nie czytałam, ale „Moje życie z Mozartem” kojarzy mi się z „KIki van Beethoven”, a to rzeczywiście najsłabsza powieść Schmitta jaką czytałam (choć i tak zaliczam ją ogólnie do tych niezłych). Wniosek z tego, że może autor nie powinien zabierać się za klasyków. 🙂 Szczerze polecam Ci jego inne książki. Myślę, że „Kobieta w lustrze” pozwoliłaby Ci z łatwością zmienić zdanie.

    @ Palanee, zdecydowanie powinnaś. 🙂

  8. giffins Says:

    Z tym autorem u mnie różnie – bardzo przypadł mi do gustu „Oskar…” i „Zbrodnie małżeńskie”, ale z drugiej strony np. na „Kiki…” trochę się zawiodłam. „Kobietę…” mam oczywiście w planach. Zaskoczyła mnie trochę długość tej książki, bo Schmitt kojarzy mi się bardziej z opowiadaniami niż powieściami, ale to w jak najbardziej pozytywnym sensie 😉

    • finkaa Says:

      @ Giffins, ja też byłam w szoku otwierając przesyłkę. To pierwsze tak opasłe tomisko tego autora jakie miałam w rękach, ale powiem Ci, że możliwość rozpisania służy Schmittowi. Wydaje mi się, że daje się bardziej poznać jako autor. Może właśnie na takiej swobodzie zyskałaby „Kiki”.

  9. Lubię Schmitta od czasu do czasu, dawno nic nie czytałam, a ta podróż po historii mnie zainteresowała 🙂 Więc jak tylko będę miała okazję na pewno przeczytam.

  10. Tam mi się w połowie strona internetowa urwała, sorki za powtórkę.

  11. miqaisonfire Says:

    Ja muszę wreszcie nadrobić zaległości w czytaniu książek Schmitta 🙂 Bardzo mnie zachęciłaś do tej pozycji.

  12. Iczka Says:

    Książka będzie kolejną na liście do przeczytania.


Skomentuj

