poduszkowietz

"Niczego nie daje zapadanie się w marzenia i zapominanie o życiu." – Czyżby?…

„Zdrowe kierowanie klasą. Motywacja, komunikacja, dyscyplina” Raymond M. Nakamura Lipiec 13, 2011

Filed under: recenzje — finkaa @ 4:45 pm
Tags: ,

Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska

Rok wydania: 2011

Ilość stron: 538

„Zdrowe kierowanie klasą. Motywacja, komunikacja, dyscyplina” – Raymond M. Nakamura 

W swojej książce pt. „Zdrowe kierowanie klasą” Raymond M. Nakamura podjął się niełatwego zadania wyjaśnienia nauczycielom jak postępować w klasie tak, aby każdy znajdujący się w niej uczeń czuł się szczęśliwy, bezpieczny, zmotywowany i zdyscyplinowany. Czy mu się udało? Z punktu widzenia nauczyciela mogę stwierdzić, że w dużym stopniu tak, jednak dodam również, że po lekturze odczuwam mały niedosyt.

Niniejszy poradnik nauczyciela podzielony jest na cztery części.  Pierwsza z nich wyjaśnia co to jest zdrowa klasa i krok po kroku prowadzi nas poprzez jej arkany. Dowiadujemy się tutaj jakie role w takiej klasie spełnia uczeń, a jakie nauczyciel, jak zadbać o dobrobyt ucznia i jakie wyzwania stoją przed nauczycielem chcącym ów dobrobyt uczniom zapewnić. Część druga kładzie nacisk na odpowiednie motywowanie naszych podopiecznych. Nakamura wyjaśnia jak zadbać o wzajemną akceptację, zaradność, a także zdrowie i bezpieczeństwo naszych uczniów. Kolejna część poradnika jest poświęcona kwestiom związanym z komunikacją. To tutaj dowiemy się co to są spotkania klasowe, czemu służą i jak się je prowadzi. Ostatnia część poświęcona jest dyscyplinie i problemom z nią związanym. Książka zaopatrzona jest również w kilka załączników, glosariusz dotyczący uczniów z niepełnosprawnością, oraz testy i przykładowe dyskusje, które mogą stanowić dla nauczyciela tak bardzo niekiedy przydatne „gotowce” do wykorzystania na godzinie wychowawczej lub podczas rozgrzewki przed właściwą lekcją.

Niezaprzeczalnym jest fakt, że „Zdrowe kierowanie klasą” opływa w przydatne informacje. Dla mnie szczególnie interesującymi i przydatnymi kwestiami okazały się rady odnośnie dyscypliny i odpowiedniej zachęty, tak by każdy uczeń miał co robić przez całą godzinę lekcyjną. W książce znalazłam wskazówki, które zacznę wprowadzać w życie równo z pierwszym dzwonkiem pierwszego września. Wiadomo również, że połowę sukcesu nauczyciela stanowi znajomość siebie samego, swojego stylu nauczania i odwaga, by przyznać się do swoich słabości i pracować nad nimi. W tej kwestii również Nakamura przychodzi nam z pomocą umieszczając w książce kilka testów, które po szczerym wypełnieniu dadzą nam dość  klarowny obraz naszych tendencji i otworzą oczy na uchybienia. W kolejnych etapach książki znajdziemy odpowiedzi na pytanie jak te uchybienia naprawić.

Co mnie jednak mocno niepokoi jest fakt, że książka niekoniecznie musi trafić w zainteresowania polskiego nauczyciela, a to z jednego ważnego powodu. Poradnik Nakamury dosłownie ocieka we wszelakie informacje związane z kulturą amerykańską, szczególnie z jej podziałem etnicznym. Jak zauważył we wprowadzeniu prof. dr. hab. Andrzej Janowski „…w książce znajdują się liczne materiały (…) , które ukazują specyfikę amerykańską, rozszerzają więc horyzont umysłowy nauczyciela – polskiego czytelnika, ale nie zawsze nadają się do użycia w naszym kraju”. Ja ośmieliłabym się stwierdzić, że dość rzadko nadają się do przełożenia na polskie realia. Dodam jeszcze, że autor niezwykle drobiazgowo zagłębia się w statystyki i badania wykonane przez amerykańskie instytucje rządowe i pozarządowe dotyczące np. stanu zdrowotnego, uzależnień, a nawet zachowań seksualnych poszczególnych grup etnicznych zamieszkujących Amerykę, co dla zainteresowanych niewątpliwie stanowi plus, natomiast dla nauczycieli, którzy chcieliby sięgnąć po książkę wyłącznie jako po przewodnik po polskiej klasie, okażą się po prostu zbyteczne.

Muszę również uprzedzić, że język jaki prezentuje książka jest dość formalny i nie ma nic z lekkości zaprezentowanej przez Beth Hurst i Ginny Reding w książce „Profesjonalizm w uczeniu” wydanej przez wydawnictwo Wolters Kluwer Polska w tej samej serii. Nakamura nie rzuca anegdotami i nie „spuszcza z tonu”, co spowodowało, że czytając książkę niejednokrotnie wydawało mi się, że siedzę na wykładzie z dydaktyki.

Podsumowując, „Zdrowe kierowanie klasą” to książka przemyślana i napisana niezwykle starannie przez niezwykle wnikliwego autora. Każdy zawarty w spisie treści podpunkt rozpracowany jest na czynniki pierwsze. Jednak polski nauczyciel musi mieć na uwadze, że poradnik ten jest głównie adresowany do kadry amerykańskiej i to ona skorzysta z niego najbardziej, i że tylko amerykańscy nauczyciele poczują, że czytają o „swoich dzieciach”.

Książkę otrzymałam do recenzji od nakanapie.pl. Bardzo dziękuję!

Reklamy
 

9 Responses to “„Zdrowe kierowanie klasą. Motywacja, komunikacja, dyscyplina” Raymond M. Nakamura”

  1. miqaisonfire Says:

    Przyznam, że nauczyciele powinni mieć jakiś przedmiot na studiach, na którym czytaliby te lektury, a potem nie wiem musieli pisać z nich sprawdziany… bo często niestety nauczyciele nie spełniają swoich obowiązków. Uważam, że ta lektura na pewno jest przydatna 🙂
    Pozdrawiam!

    • finkaa Says:

      @Miqa, ależ nauczyciele mają mnóstwo przedmiotów traktujących o tego typu zagadnieniach. I piszą mnóstwo sprawdzianów. Tylko niestety w praktyce wszystko wygląda inaczej.

  2. Varia Says:

    Hej! Nie chciałabyś współpracować z serwisem Sztukater.pl ? Rusza nabór na nowych redaktorów i zostałam poproszona o rozpytanie się wśród ciekawie piszących ludzi. Jakbyś miała jakieś pytania to służę pomocą. Jestem z nimi praktycznie od początku i bardzo sobie chwalę 🙂 Przyjęcie wymaga odrobiny wysiłku, ale naprawdę warto.

  3. patrycja Says:

    Toś sobie Finko zrobiła lekturę na wakacje 😉 pozdrawiam

  4. finkaa Says:

    @Varia, mogę Cię prosić o mail ze szczegółami?
    @Patrycjo, kiedy dostałam propozycję zrecenzowania tych książek, nie mogłam odmówić. 🙂

  5. kasandra_85 Says:

    Tematyka bardzo ciekawa, choć poza moją dziedziną:). Za to opinia świetna.
    Pozdrawiam!!

  6. poznanianka Says:

    Przydałaby mi się taka książka, choć przyznam, że wolałabym coś bardziej dostosowanego do polskich realiów. Niestety w mojej organizacji nie wymaga się umiejętności tak jak od nauczycieli, więc trzeba dokształcać się często na własną rękę 🙂

    • finkaa Says:

      @Poznanianko, nie wiem czy jesteś odpowiedzialna za nauczanie. Jeśli tak to polecam książkę „Profesjonalizm w uczeniu”. Jej recenzja pojawiła się u mnie niedawno. Jest napisana naprawdę przystępnie, wesoło wręcz. No i jest sporo krótsza, a również zapewnia niezliczoną ilość ciekawych informacji.

  7. tristezza Says:

    Książka niezbyt w mojej tematyce i chyba po nią nie sięgnę

    Pozdrawiam ! 😀


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s