poduszkowietz

"Niczego nie daje zapadanie się w marzenia i zapominanie o życiu." – Czyżby?…

„Inna” Beata Szymura Kwiecień 23, 2011

Filed under: recenzje — finkaa @ 2:16 pm
Tags: , ,

Ilość stron: 21

Wydawnictwo: e-book dostępny na stronie http://www.wydaje.pl

Rok wydania: 2011

Jak wszyscy zapewne wiemy, dziś Światowy Dzień Książki. Ja również postanowiłam mieć maleńki udział w jego obchodzeniu i zdecydowałam się na napisanie recenzji na życzenie początkującej pisarki, Beaty Szymury. Pani Beata marzy o profesjonalnym wydaniu książki, a ja postanowiłam pomóc w osiągnięciu jej marzeń, zagłębić się w jednym z jej opowiadań i napisać recenzję, tak by postać autorki trafiła do nieco szerszej publiczności.

O autorce wiem właściwie niewiele więcej niż napisałam we wstępie. Dodam jeszcze, że ma 24 lata i kończy filologię polską. Od dziecka bawiła się w tworzenie przeróżnych form literackich i, śmiało mogę stwierdzić, że pomimo mojego często sceptycznego podejścia do debiutantów, Pani Beata i jej opowiadanie rzuciły mnie na kolana.

Majka, główna bohaterka „Innej”, to maturzystka z problemami. Jest nietolerowana w szkole, nierozumiana w domu. Jedyną bratnią duszę upatruje w Ewie, przyjaciółce od serca. Mimo iż Ewa jest totalnym zaprzeczeniem Majki, dwie koleżanki dogadują się bez słów. Ewa często wypłakuje swoją nienawiść do ojca-tyrana w ramiona Majki. Majka, natomiast, szuka siły by przetrwać kolejne szkolne utarczki obcując z Ewą. Pewnego dnia obie dziewczyęta mają zupełnie dość swojej sytuacji rodzinnej i atmosfery szkolnej. Postanawiają skończyć z problemami raz na zawsze… To co dzieje się później otworzyło mi oczy na właściwą interpretację „Innej” i sprawiło, że mój obraz Majki i Ewy radykalnie się zmienił.

„Inna” porusza bardzo delikatne tematy oscylujące wokół niezrozumienia nastolatków, przemocy w rodzinie, a także braku odwagi, by otworzyć się na drugą osobę i otwarcie prosić o pomoc.

Nie chcąc zdradzać fabuły przyznam tylko, że autorka niezwykle zgrabnie kreuje postać Majki i ukazuje dialog bez słów jaki nieustannie toczą dwie przyjaciółki. Ich charaktery zarazem przenikają się i są swoim zaprzeczeniem. Bogate słownictwo i nienaganna interpunkcja sprawiają, że opowiadanie czyta się z zapartym tchem. Na przestrzeni całego e-booka znalazłam dwie literówki, które nie zakłóciły niesamowitego uczucia zaangażowania w losy Majki, które opowiadanie we mnie wzbudziło.

To niesamowiete, że debiutująca pisarka i tak któtkie opowiadanie wzbudziły we mnie aż tyle emocji.  Bez wahania polecam tę pozycję każdemu kto chce poznać realia i konsekwencje życia w ukryciu i ciągłym strachu. Polecam to opowiadanie także tym, którzy stawiają na młodych, obiecujących pisarzy.

Gorąco zachęcam do kupienia „Innej”  tutaj.

P.S. Trzymam kciuki, Pani Beato 🙂

 

9 Responses to “„Inna” Beata Szymura”

  1. beata Says:

    Dziękuję bardzo za recenzję, przychylne słowa i pomoc 🙂 Mam nadzieję, że koeljni czytelnicy również będą zadowoleni 😉 Pozdrawiam 😉

  2. Maks Says:

    To trochę nie moje klimaty, dlatego zapewne po e-booka nie sięgnę, jednakże również życzę autorce powodzenia w dalszych działaniach literackich 🙂
    Finkaa świetny pomysł 😉

  3. Również nie moje klimaty, ale życzę autorce jak najlepiej.

    No jak na razie zgłosiły się tylko dwie osoby… więc jak pójdzie tak dalej to wielka szkoda:(

  4. finkaa Says:

    @Maks, dzięki.
    @Magia słowa pisanego – Myślę, że mimo wszystko ten post widziało więcej niż dwie osoby, a do tego recenzja znalazła się na stronie wydaje.pl i na stronie autorki, więc myślę, że wszysko idzie w odpowiednim kierunku. 🙂

  5. Bellatriks Says:

    Przeczytałam o czym jest ta „Inna”, gdyż skojarzyła ją z „Inną” autorstwa Jurgielewiczowej, do której mam sentyment. Przyznaję, że opowiadanie może i leży w mojej tematyce, jednak e-booki to forma, której ja osobiście nie lubię. Niestety -ja muszę mieć papierowe wydanie, z okładką, zakładką itd. Dlatego nie skuszę się na INNĄ…

  6. Kinga Says:

    Fajny blog 😉 Zajrzysz też na mój?: http://jk-library.bloog.pl/ zapraszam 😉 Pozdrawiam Kinga ;DD

  7. Chodziło mi o mój konkurs:P głuptasie:P


Skomentuj

